Härligt somriga cupcakes!

Härligt somriga citronmuffins med en smarrig vitchoklad smörkräm dekorerade med kärlek. 

Recept muffins:
 
Jag valde att baka fräscha citron muffins. De är saftiga, fluffiga och har en god smak av citron. 
 
150 g mjukt smör
2 dl socker
2 ägg
Skal av en citron
0,25 dl saft av en citron
0,75 dl mjölk
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
Vispa smör och socker fluffigt. Vispa ner ett ägg i taget. Rör ner citron och mjölk. Blanda vid sidan om de torra ingridienserna i en bunke och sikta sedan ner i smeten. Denna smeten är väldigt fluffig och doftar härlig citron!
 

 Klicka ut i 12 muffinsformar. Jag använde muffinsformar från Squallido som är stadiga (behöver ej muffinsplåt) och har vax inuti så formarna håller sig snygga även efter de varit i ugnen. 
 

Grädda i 200 g i 13 minuter tills de fått en gyllenbrun färg på ytan.
 

Recept vit chokladsmörkräm:
 
Denna smörkräm är söt , fluffig och god. Den är enkel att spritsa och ger en fin form. Den är perfekt att spritsa gräs med. Denna smörkräm kan du också göra dagen innan för att sedan vispa upp och använda dagen efter. 
 
100 g vit choklad
200 g  rumstempererat osaltat smör
2 äggulor
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Grön karamellfärg
 
Smält den vita chokladen över vattenbad och låt svalna. Häll ner det rumstempererade smöret i en skål och vispa länge tills det är fluffigt. Sikta sedan ner florsockret och vaniljsockret och vispa ungefär 5 minuter. Häll ner 1 äggula i taget och vispa i mellan. Häll sedan i den smälta chokladen och vispa fluffigt. Droppa försiktigt i karamellfärg efter tycke. Tänk på att inte hälla i för mycket för så kan krämen bli lös.
Spritsa sedan dina muffins. Spritsa gräs med hjälp av en grästyll, jag använde Squallidos tyll. Det kan krävas lite övning för att få till det snyggt om det är första gången. Tänk också på smälter om du arbetar för länge. Börjar den smälta så lägg in den i kylen ett tag!
 



Dekorationer:
 
Jag dekorerade mina cupcakes med rosa blommor. Till detta behöver du:
- Rosa marsipan
- Florscoker
- Utstickare ( Jag använde mig av Squallidos dubbelsidiga blomma som säljs i 2-pack)
- Kristyr
- Strössel
 
1. Börja med att kavla ut den rosa marsipanen. Strö florscker över bänken så att marsipanen inte fastnar. Kavla den inte för tunt!
 

2. Tryck ut blommor med hjälp av utstickaren.
 
 
3. Tag nu den andra delen av utstickaren och gör mönster. Denna är dubbelsidig så du kan göra två mönster. 
 

4. Nu ska mitten dekoreras med strössel. Använd kristyr för att få strösslet att sitta fast.
 
 

5. Nu är det bara låta fantasin flöda och dekorera dina cupcakes!
 



Är du sugen på att spana in de tre produkter jag använde till dekorationen? Klicka på länkarna i texten eller länkarna nedan:
Muffinsformar
Utstickare blomma
Grästyll

Kommentarer
rememberthiis.blogg.se säger:

Mums :D och så fina!!

Svar: Tack! Jag är ganska nöjd ;)
Maria Kronvall

2014-06-06 | 12:15:01
Bloggadress: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback