Egen nyttig nötkräm

Att göra nötkrämer är lättare och godare än man tror. Det krävs bara en del tid och några få ingredienser. Nedan följer ett recept på en nyttig variant av en choklad/hasselnötskräm.
Du behöver:
200g hasselnötter
Sätt ugnen på 200g och lägg nötterna på en plåt på bakplåtspapper. Rosta i ugnen i 10 min. Rör om ofta under tiden så de inte bränns för det är lätt hänt!
Ta ut dem ur ugnen och låt de svalna. Lägg sedan dem på en handduk och gnugga dem i mellan så att skallen lossnar. Det tar ett tag att få bort skalen. 

Häll dem i en matberedare och kör. De behöver ungefär 10 min för att bli rätt konsistens så det krävs tålamod.
På bilden har jag kört dem några minuter. Stoppa ibland för att ta skrapa ner det som hamnar på kanterna.

Efter 10 min hällde jag i 3 msk kakao och sötade med honung. Smaka dig fram för att veta hur mycket sötning du behöver!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback