Middag: Fläskytterfilé med fetaost, aprikos och timjan

Min sambo lyckades verkligen igår när han testade ett nytt recept. Smaklökarna dansade i munnen! Därför måste jag dela med mig av receptet! 
Fylld fläskytterfilé:
1/2 fläskytterfilé (ca 400 g)
olivolja
flingsalt
1/2 röd chili

Fyllning:
1/4 pkt fetaost
några droppar olivolja
1/2 röd chili
2 torkade aprikoser
Färsk timjan, flingsalt

Skär ett snitt längst med i fläskfilén, nästan hela vägen igenom. Finhacka halva chilin. Gnid in filén i olivolja, lite salt och den finhackade chilin. Lägg i en plastpåse och låt filén få smak, ju längre desto mer smak.Finhacka under tiden resten av chilin och aprikoserna. Mosa fetaosten tillsammans med några droppar olivolja och blanda sedan i chilin och aprikoserna. Tillsätt några nypor flingsalt och torkad timjan efter smak. Blanda runt.Skrapa av chilibitarna från filén för att inte så allt för stark smak. Lägg sedan fyllningen i filén och "stäng" den med t ex. matlagningssnöre eller tandpetare (glöm inte ta bort vid servering!).Bryn filén i en het stekpanna så den får färg, lägg sedan i ungsfast form och tillaga i ugn på 175-200 grader tills köttets mitt nått 72 grader (ca 20-30 min). 

Tillbehör:
 
Egengjort klyftpotatis:
4-6 potatisar
Rapsolja
Flingsalt
 
Tvätta potatisen noga. Skalet ska behållas på. Det ger mer smak. Skär i lagom stora klyftor och lägg på en oljad plåt med olja. Strö flingsalt efter smak över potatisen och kör in i ugnen på 200 grader i ca 40 min.
 
Sås:
Lätt creme fresh
Timjan
Fetaost
Vitlökssalt
Salladskrydda
 
Mosa fetaosten och rör ihop med creme freshen. Blanda och krydda efter smak.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback