Mellanmål: Himmelskt goda dadelbollar på bara två ingredienser!

När jag tidigare i veckan höll på att svettas bort mitt inne i stan i långbyxor(!!!)blev min räddning en färskpressad isig juice på "the Naked juicebar". Den kalla juicen jag köpte tillsammans med en bar som var ganska liten och dyr var himmelen. Den där baren var så fantastiskt god att jag av varje liten tugga njöt in i det sista! När jag såg vad den innehöll blev jag minst sagt förvånad. Bara 2 ingredienser!!! Ingredienserna var cashewnötter och dadlar. Att dessa två var så goda ihop kunde jag inte ana. Men det dyra priset på den lilla munsbiten känns inte särskilt acceptabelt. Så därför gjorde jag min egna deg istället som jag kan njuta av närsom och för billigare pengar!  Smart va!? ;)



Dadel/cashewbollar:
200g färska dadlar
2 dl naturella cashewnötter

Börja med att ta ur kärnorna i dadlarna. Mixa dem i matberedare tills de blivit en deg. Häll i cashewnötterna och mixa tills degen rullat ihop sig till en stor boll! Blöt händerna innan du formar till valfri form. Jag gjorde till bollar men det går lika bra att firma till bars. 
Om du vill kan du rulla bollarna i olika toppings som kokos, krossade nötter, pulver m.m. Jag körde de dock naturella! 

Perfekt att avnjuta som mellanmål i solen eller varför inte på picknicken! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback