Semestersmart med mat

Tre veckors semester har jag framför mig. Tre veckor som jag ska ägna åt njutning och att stressa ner. Det behöver jag! Men med njutning kan verkligen många saker gå fel. Som att äta för mycket av fel saker, för ofta. Typ varje dag! Jag är absolut inte den som förbjuder mig själv att unna mig det goda. Jag älskar att kunna släppa på tyglarna och just på semestern tycker jag att det ska få vara så om man nu känner för det! Det ska vara skillnad på vardag och semester liksom. Men jag är också rädd om min kropp. Även fast jag inte har lyckats åstadkomma någon superkropp så är jag rädd om det jag har. Men när solen är framme, det är varmt och härligt så kan det var en fälla till grillkvällar, alkohol, glass osv. Det kan lätt bli för mycket. Jag vill hitta en balans. För jag älskar det goda som glass, klyftpotatis och feta såser men jag älskar också en god sallad, ett fat med frukt och smoothies. Jag vill balansera det på ett sätt som gör att jag kan känna att jag kan unna mig saker utan ångest, vare sig det är med socker eller inte. Just njutning på semestern kan innebära så många saker. För mig är det att kunna ta en sovmorgon, en pw tidigt på morgonen, att kunna ta en fika med en kompis, att kunna träna när jag vill, att sola, att baka cupcakes och sedan äta dem, att grilla och inte behöva tänka på att det bara ska vara sallad och kött på tallriken, att kunna ta ett glas vin på balkongen mitt i veckan och helt enkelt göra det jag känner för. Men allt med måtta.  En "lyx frukost" tex behöver inte innehålla nutella, rostade mackor och oboy. Den kan innehålla färsk frukt, müsli och kvarg och vara precis lika lyxig. Eller hur? 
Jag går som sagt och har lite små ångest över att vardagen inte sätt ut lite som den brukar. Någon glass har smugit sig in, bröd till lunch och så lite mastigare kvällsmat ;) 

Här kommer några tips på hur du håller dig till dina gamla vanor på semestern utan att det blir för strickt:
- Skriv en matlista innan du handlar och var noga med att följa den! Så är det inget onödigt som åker med i korgen.
- Välj dina tillfällen. Kan du välja ett nyttigare alternativ så gör det! När du tex fikar med kompisar ta en smoothie istället för en kaka. 
- Den nyttiga picknick korgen är minst lika god som den full av kex, baguetter och läsk. Gör proteinbröds mackor med god skinka, sallad och ost, Dadelbollar och iste att ta med istället! 
- Glassugen är det ju ingen tvekan om att man blir under sommaren. Håll dig till proteinglass eller gör egen. Det är faktiskt superenkelt(recept finns i bloggen!)
- Njut av den underbara frukt som finns just nu! 
- Överdriv inte på matstorleken! Det är så lätt att tänk. Det är semester, jag får unna mig. Visst får du men den tanken blir farlig om den kommer för ofta! Ta lite mindre av det feta och mer av det nyttiga!

Och som sagt, semester är semester! Det finns tillfällen att släppa tyglarna! Men välj dem väl eller håll dig till de nyttiga och supergoda alternativen om du så vill det! Och som ett komplement till hur du nu väljer, passa på att njuta av träning, promenader, bad, cykling m.m. 

Gör upp en plan för dig själv och låt ingen annan påverka den. Det ör dina beslut och val! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback