Är sötningsmedel bra eller dåligt?

Jag var förr mycket skeptisk mot sötningsmedel. Antagligen för att jag inte visste ett dugg om det. Därav trodde jag att det bara var en täckmantel och att det var lika onyttigt som vanligt socker.

När jag dock insåg att en light läsk innehöll väldigt lite och att man kunde dricka det med gott samvete hade jag inga fördomar mot sötningsmedel. Men en undran om vad det egentligen var jag stoppade i mig kom ganska snabbt när jag började Leva ett hälsosammare liv. Det pratades överallt om sötning av olika slag och det har ökat enormt bara på ett år med sötning o div . produkter. Jag blev så skeptiskt igen och insåg hur mycket produkter jag stoppade i mig under en vecka med olika sötningsmedel i. Läsk, tuggummi, kvarg, saft, choklad osv. När jag hittade en ny frukostfavorit, lågkaloriäppelmos med sötningsmedel som jag konsumerade varje morgon tillsammans med min sambo. Det blev flera burkar varje vecka och jag var supernöjd över att ha lärt mig äta havregrynsgröt med ett gott och nyttigt tillbehör. 
Men jag började snart undra hur en så bra frukost som man ska hålla sig på länge gjorde mig så hungrig innan jag ens kommit till jobbet!? Jag började öka portionen havregrynsgröt och trodde att jag åt för lite men detta hjälpte inte heller. 

Tillslut fick jag ett svar. Det är sötningsmedelet i äppelmoset som gör mig hungrig. Anledningen är att sötningsmedlet lurar tungan. När tungan får smaka på sötningsmedlet frigörs insulin. Då vill den ha mer och det blir helt fel signal i kroppen. Blodsockret sjunker också och stimulerar aptiten och sötsuget. Efter jag lärt mig detta äter jag inte längre lågkaloriäppelmos utan jag tar istället ett vanligt rivet äpple och nötter på och står mig betydligt längre.

Sötningsmedel innehåller ingen näring men är fortfarande ett bättre alternativ till socker. Om man nu konsumerar produkter med sötning i kan man iallafall vara noga med att välja rätt. Nedan följer en lista på de "bättre" alternativen vs de "sämre".

Sukralos:
Det sämsta alternativet! Men 2004, när det lanserades i Europa trodde man att man funnit den perfekta sötningen. Det är kemiskt framställt men likt vanligt socker. Men eftersom det ör 500-600 sötare än vanligt socker och du behöver använda en minimal mängd för att söta är det nästan kalorifritt. Man har dock på senare tid insätt att detta medel har flera negativa egenskaper. Man har gjort tester och insätt att detta medel försämrar resultat av olika slag.

Aspartam:
Detta är också ett konstgjort medel. Men innehållet är betydligt bättre än ovan nämnd då det innehåller bla aminosyror som vi också hittar i vår naturliga föda. Detta sötningsmedel har fått mycket kritik för att vara dåligt men på ogrundad kritik. Du hittar Aspartam i bla lightläsk.



Stevia:
Ett väldigt aktuellt sötningsmedel just nu. Fler och fler börjar använda detta naturliga sötningsmedel i sina produkter. Det ör alltså en växt och är 300 gånger sötare än socker. Tester har inte lett till några biverkningar. Detta är säkert att konsumera och till och med hälsosamt. Många forskare anser detta vara det bästa sötningsmedelet att konsumera då det inte höjer blodsockret märkbart då så liten mängd används och det kan användas av diabetiker. 



Sukrin:
Skrin är också ett väldigt nytt sötningsmedel på marknaden och även detta har fått stor uppmärksamhet. Det säljs i olika varianter i butik och innehåller naturliga ämnen som även finns i päron, melon och vissa svampsorter. Sukrin både smakar, ser ut som socker och passar bra till både bakning och matlagning. Det är också ett snällt alternativ för din mage då magen inte blir som en ballong eller verkar laxerande som andra sötningar kan göra. Du behöver alltså inte tänka på hur mycket du använder. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback