Stevia kexbar: Onyttigare än en Marabou chokladkaka!?

Det har snackats en hel del om "Stevia kexbar" från Nutri Nick. Jag har sett och hört så mycket om den i både butiker och framförallt på nätet. Så jag beslutade mig för att testa en själv. 
På förpackningen står det ju att den är sötad med Stevia, ett bättre alternativ av sötningsmedel. So far so good. Det står också "sugar reduced by 80%". Det låter ju också riktigt bra! Allt du ser på framsidan är det du vill se och räcker för att plocka den i hyllan och kanske till och med njuta av den i tron om att du äter något hälsosammare alternativ. 
Denna kexchoklad är på 40 g och ser riktigt inbjudande ut, utanpå som inuti. Den är också en riktig fröjd att sätta tänderna i. Frasig och härlig med en ljuvlig smak av mörkare choklad och kex. Mm..
MEN STOPP DÄR! Vet du verkligen vad du sätter tänderna i nu!? Vänder du på den och börjar läsa denna kexbars innehållsförteckning står det att den innehåller socker och sötningsmedel. Och kollar du innehållsförteckningen kan man verkligen börja snacka om falsk marknadsföring! Denna kexchoklad är onyttigare kcal mässigt per 100g än vad en marabou är! Kolhydraterna ligger på den samma men sockerarterna är ju betydligt mer än i en Marabou.
NäringsInnehåll per 100 g:
Stevia kexbar: 570 kcal
Marabou mandelsplit: 560 kcal 

Detta är alltså en liten luring som man inte bör äta mitt i veckan utan snarare spara till ett tillfälle då man verkligen vill unna sig något. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback