Till frukosten/mellanmålet: Granola med kakao

Jag hade verkligen en riktig crush på min äppel och kanel granola som jag gjorde för några veckor sedan. Nu har jag inte gjort någon egen granola på länge men har verkligen saknar den! Så nu var det dags fast jag gjorde en ny smak denna gången med härlig kakao!


Granola med kakao:
3 dl havregryn
1 dl mandel
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl kokos
1/2 tsk vaniljpulver
1 msk kakao
2,5 msk kokosolja
1 msk honung

Sätt ugnen på 150 grader. Smält kokosoljan. Hacka mandeln grovt och blanda med de torra ingredienserna. Häll sedan i kokosoljan och honungen och blanda väl! Lägg upp på en plåt med bakplåtspapper och grädda 20-30 minuter i ugnen. Rör om då och då. Var väldigt försiktig så du inte bränner granolan. Smaka på en mandel om du är osäker då det är svårt att se när den får färdig annars då det är kakao i. När mandelns innehåll börjar se brun ut och smakar rostar är det dags att ta ut den. 

Ta ut och låt svalna innan du häller den i en lufttät burk. Förvaras svalt. 

Granola är perfekt att servera med naturell yoghurt, kvarg, grekisk yoghurt, på pannkakan eller med frukt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback